UGRÁS AZ ELŐZŐ ALBUMRA FEL A TARTALOMJEGYZÉKRE UGRÁS A KÖVETKEZŐ ALBUMRA

39. túra: Cserhátsurány - Hollókő

Túraleírás

Cserhátsurányból továbbindulva a mezők szélén és az erdőben felkapaszkodunk a Hegyes gerincére, majd ezen végiggyalogolva érkezünk meg Nógrádsipekre. Bélyegzünk az igazoló füzetünkbe, majd a falut egy, az esős időben nagyon sáros erdei úton magunk mögött hagyva megmásszuk a Dobogó-tetőt. A Gyertyános oldalából pillantjuk meg először magunk előtt Hollókő várát. Egy kisebb gerincen átvágva felkapaszkodunk a Vár-hegy oldalába és nyugat felől megkerülve a várat érjük el Hollókő ófaluját. Végigballagunk a Világörökség részét képező falun, pecsételünk a Tourinform irodában, majd körülnézünk a faluban és felsétálunk a várhoz. Túránk a hivatalos adatok szerint 20,8 km hosszú, 710 m szintemelkedéssel.

Cserhátsurány - Kilátás a Jánossy kúriára a Petőfi utcáról
A Vadász sörözőtől a Petőfi utcán kapaszkodunk fel Cserhátsurány dombon álló részébe. Egy kis parkból szép a rálátás az 1602-ben épült Jánossy kastélyra, amely reneszánsz-barokk stílusban épült a 15 éves háborúban elpusztult erőd helyére.
Cserhátsurány - A Jánossy kúria kissé lepusztult épülete
A mostani, szépen felújított kastély már nem látogatható, nekem 2005-ben még szerencsém volt, a tulajdonos engedélyével felkereshettem. Ez az egyik legrégebbi Nógrád megyei várkastély.
Cserhátsurány - Kilátás a Jánossy kúriától a falura és a katolikus templomra
Kerítésének egyik őrtornyától szép a kilátás Cserhátsurányra és a szomszédos dombon álló gótikus templomra. A 17. század elején épült két őrtorony hétszögletű, ami Magyarországon egyedül a török időkből fennmaradt minareteknél figyelhető meg.
Útszéli fakereszt Cserhátsurány határában
Cserhátsurány északi határában, a mezei földutak elágazásában áll ez az egyszerű fakereszt. A kéktúra azon a földúton indul innen tovább, ami aztán a megművelt földek szélén, az erdőhatáron kapaszkodik fel a Hegyes dombhátára.
Visszatekintés Cserhátsurányra és a Szanda-hegyre a domboldalból
A mezők szélén futó keréknyomokról visszatekintve már jól látszik alattunk a völgyben fekvő Cserhátsurány, mögötte a Szanda-hegy két csúcsa is feltűnik.
Cserháti táj Cserhátsurány és Nógrádsipek között
Ugyanitt kelet felé fordulva igazi, dimbes-dombos cserháti táj terül el előttünk.
A Szécsényi utón kapaszkodik fel a kéktúra a Hegyes gerincére
Később elérjük az erdőt, és hosszan ballagunk különféle erdei keréknyomokon és földutakon a fák között.
Irtásfoltok felső szegélyén
Sokáig vezet az utunk a Hegyes hosszú gerincén. Időnként irtásfoltok nyílnak az utunk mellett, ezeken keresztül szép a kilátás a szomszédos dombhátakra.
Kilátás a Hegyes oldalából északkelet felé
Kilátás északkelet felé a Hegyes gerincéről. A távolban a Karancs csúcsa is feltűnik.
Hajnal a Hegyes északi oldalában
Kilátás ugyanebben az irányban még napkelte előtt. Ezen a réten sátoroztam, így aztán rögtön az ébredésem után még meg tudtam örökíteni ezt a hajnali panorámát.
Cserháti táj Nógrádsipek előtt
Cserháti táj Nógrádsipek előtt.
Nógrádsipeken a kis Coop vegyesboltban is van kéktúra bélyegző
Csupán pár lépésnyi kitérő Nógrádsipeken a kéktúra útvonaláról ez a kis Coop vegyesbolt, ahol a kéktúra bélyegző is található.
Nógrádsipek központjában - a háttérben a Bérc-oldal
Ez a kép Nógrádsipek központjában készült, a vegyesbolt előtt. A falu felett jól látszik a háttérben Bérc-oldal kaszálós, erdős háta. Ezt a dombot nem kell megmásznunk!
Nógrádsipek - A volt Nagy Sándor kúria épülete
Szintén Nógrádsipek központjában áll a volt Nagy Sándor kúria épülete is. Az 1820-as években épült, és már régóta elhagyatottan áll. Egy időben egy kocsma működött a falai között, a Kemény Huszárban még én is pecsételtem és ittam egy sört 2005-ben!
Nógrádsipek - Római katolikus templom
Nógrádsipek központjából a Dózsa György utcán kapaszkodunk kicsit feljebb, útközben elhaladunk a község római ketolikus temploma mellett is.
Nógrádsipek - Kilátás a falura a Dózsa György utcáról
Pár perc múlva egy üres telken kereszül szép kilátás nyílik a völgyben fekvő falura.
Sáros földúton indulunk tovább Nógrádsipekről
Nógrádsipeket egy esős időben, és azt követően rendkívül sárossá váló földúton hagyjuk magunk mögött és indulunk tovább a Malom-völgy felé. Előttünk már jól látszik a Csóka-hegy (413 m) oldala.
Benőtt erdei úton kapaszkodunk a Csóka-hegy oldalában
Nyáridőben alaposan benőtt, dzsindzsás keréknyomokon kapaszkodunk egyre feljebb a Malom-völgy erdejében. A jelzettség itt sem a legszuperebb, de eltévedni szinte képtelenség, csak a keréknyomokon kell maradnunk!
Megpillantjuk magunk előtt a Dobogó-tetőt - oda még fel kell kapaszkodnunk!
Egy hajdani irtásfolton keresztül megpillantjuk a még távoli Dobogó-tetőt (517 m). Oda bizony még fel kell kapaszkodnunk!
Négyszáz méter felett kezd kitisztulni az erdő
A magas aljnövényzetű erdő csak 400 méter felett kezd kitisztulni, errefelé már jóval kényelmesebben haladhatunk az erdei utakon.
Őszi erdőjárás a Dobogó-tető és a Gyertyános közötti széles nyeregben 1.
Őszi erdőjárás a Dobogó-tető és a Gyertyános közötti széles nyeregben 2.
Kilátás a Gyertyános oldalából Hollókő várára esőben
A Gyertyános irtásfoltos oldalából pillantjuk meg először Hollókő várát. Úgy tűnik, már csak karnyújtásnyira vagyunk tőle, de bizony a közöttünk lévő meredek oldaló gerincre fel kell még kapaszkodni! Ez a kép egy esős, ködös túrámon készült.
Kilátás Hollókő várára a Várhegy nyugati oldalából 1.
A kisebb gerincek megmászása után végül felkapaszkodunk a Vár-hegy nyugati oldalába, és magasan magunk felett megpillantjuk Hollókő várának falait. Most nem mászunk fel oda, csak szintezünk egy darabon a hegyoldalban, aztán megérkezünk Hollókőre.
Kilátás Hollókő várára a Várhegy nyugati oldalából 2.
Ez a kép egy késő őszi túrámon készült a korábbi képével szinte azonos nézőpontból. Úgy tűnik innen, hogy a vár egy meredek sasbércen trónol, pedig a falu felől könnyű felkapaszkodni a falakhoz a csupán enyhén emelkedő gerincen.
Hollókő - A kéktúra útvonala végighalad az ófalu főutcáján
Hollókő egy napsütéses, augusztusi vasárnap délután. Bizony, meg kell barátkoznunk azzal a gondolattal, hogy a Világörökség részét képező falucskára rajtunk kívül még sokan kíváncsiak, és szinte lépten-nyomon úgy érezzük magunkat, mintha nem is Magyarországon lennénk a sok idegen szó hallatán!
Hollókő - A híres fatornyos templom
Ha módunk van rá és tényleg zavartalanul szeretnénk gyönyörködni a sok látnivalóban, térjünk vissza ugyanide egy hétköznap délelőttjén. Ez a kép például hétfő délelőtt készült az ófalu főutcáján.
Hollókő - Kontyos tetejű palóc ház
Kontyos tetejű palóc ház Hollókőn. Az ófalu a Világörökség része, de mit is jelent ez pontosan? A Világörökségi Listára csakis kiemelkedő jelentőségű és egyetemes értéket képviselő kulturális és természeti örökségi helyszínek kerülhetnek fel, amelyek nemcsak egy adott ország, hanem az egész emberiség számára egyedi jelentőséggel bírnak.
Hollókő - Az ófalu főutcáján 1.
Utcarészlet Hollókőn. 1987. december 11.-én számos világhírű látványosság mellett (Athén – Akropolis, London – Westminster Apátság, Pisa – Pisai Ferdetorony, Velence, Kínai Nagyfal) kettő magyar helyszín, Hollókő Ófaluja és a Budai Vár is a része lett ennek a világörökségi listának.
Hollókő - Az ófalu főutcáján 2.
Egy másik hollókői utcarészlet. Hollókő a kulturális örökség kategóriában a Kulturális Örökségekre vonatkozó 5. pontot teljesítette, miszerint „egy vagy több kultúrát képviselő, hagyományos emberi letelepedés vagy területfoglalás kiemelkedő példája”. A 2015. évben megnevezett 24 új helyszínnel immár 1031 látványosság szerepel a listán 164 országból.
Hollókő - Az ófalu főutcáján 3.
Érdemes végigcsavarogni a cseppnyi kis ófalut és alaposan körülnézni, mert szinte minden nézőpontból más és más részleteket fedezhetünk fel a házak között! A fentebb leírt okosságokat Hollókő honlapjáról másoltam ide.
Hollókő - Az ófalu egy késő őszi délutánon 1.
A falunak szinte minden évszakban és napszakban megvan a hangulata. Ezek a képek egy késő őszi túrámon készültek, naplemente előtt. A feltett képekből látszik, hogy nagy kedvencem a falucska, ami még a mai, üzletté korcsosult turizmus korában is meg tudott őrizni valamit a régmúlt hangulatából.
Hollókő - Az ófalu egy késő őszi délutánon 2.
Csak pár perc nézelődés után vettem észre, hogy a korábbi túrám óta (amikor a nyári képek készültek) felszedték a főutca macskaköves burkolatát és mértani szabályossággal lekövezték azt. Lehet, hogy így kevesebb magassarkú női cipő fog tönkremenni a nézelődés közben, de szerintem sokat vesztett ezzel a falu az ódon hangulatából. De persze izlések és pofonok...
Hollókő - Az ófalu egy késő őszi délutánon 3.
Késő őszi hollókői hangulat
Hollókő - Az ófalu egy késő őszi délutánon 4.
Hollókő - Az ófalu egy késő őszi délutánon 5.
Hollókő - Kilátás a falura és a várra az Öreg-szőlők oldalából
Ha már a faluban járunk, érdemes elsétálni a házaktól északra fekvő dombra, az Öreg-szőlők gerincére. Innen nagyon szép a kilátás az ófalura és a várra is.
Hollókő - A vár az Öreg-szőlők oldalából
Az Öreg-szőlőktől látszik csak igazán, hogy a vár egy hosszú gerinc végén trónol, annak a meredeken leszakadó nyugati végében. A vár alatt elvezető keréknyomokon érkeztünk meg a faluba.
Hollókő - A vár a dombgerinc végében áll
Persze a vár is kihagyhatalan látnivaló! Ha időnk engedi, ezt is érdemes felkeresni, ugyanis a kéktúra útvonala - ha nem is sokkal - de elkerüli azt! A Youtube-on fenn van Hollókő várának építéstörténetéről egy nagyon szép animáció! Érdemes végignézni!

UGRÁS AZ ELŐZŐ ALBUMRA FEL A TARTALOMJEGYZÉKRE UGRÁS A KÖVETKEZŐ ALBUMRA

A tárhelyszolgáltató neve: Port Kft.
A tárhelyszolgáltató címe: 9200 Mosonmagyaróvár, Szent István király út 60.
A tárhelyszolgáltató e-mail címe: info@webtar.hu
A honlap szerkesztőjének neve: Horváth Béla
A honlap szerkesztőjének e-mail címe: horvabe1959@gmail.com

A honlap szerkesztője mindent megtesz azért, hogy az itt közölt információk pontosak, frissek és teljesek legyenek, de semmiféle felelősséget nem vállal bármely, ezen információk használatából adódó kár bekövetkeztéért. A honlap adatainak használatával Ön elismeri, hogy azt csak és kizárólag saját felelősségére teszi.
Creative Commons Licenc Creative Commons license: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Kérem, olvassa el a honlap Cookie Policy-jét! Fontos információkat tartalmaz!