UGRÁS AZ ELŐZŐ ALBUMRA FEL A TARTALOMJEGYZÉKRE UGRÁS A KÖVETKEZŐ ALBUMRA

36. túra: Katalinpusztai Látogatóközpont - Felsőpetény

Túraleírás

A Katalinpusztai Látogatóközponttól a Bik-kút érintésével felkapaszkodunk a Naszály gerincére, onnan pedig a csúcson lévő geodéziai mérőtoronyhoz. A keleti gerincen ereszkedve érünk el a Török-rétre, majd onnan Ősagárdra megyünk tovább. Pecsételünk a faluban, majd a mezőkön keresztül érkezünk el a Galamb-hegy gerincére. Végigballagunk az irtásfoltos gerincen, majd a kaszálókon átvágva Felsőpetény fölé érünk. Leereszkedünk a faluba, majd pecsételünk a Lókos-patak melletti kocsmában. Túránk a hivatalos adatok szerint 21,5 km hosszú, 825 méter szintemelkedéssel, a kitérők nélkül.

A Katalinpusztai Kirándulóközpontban 1.
Túránkat a Katalinpusztai Látogatóközpontban kezdjük, ide a Szendehely központjából lévő, vagy a katalinpusztai kocsma-vegyesbolt páros előtti buszmegállóból nagyjából negyedórás sétával eljuthatunk. Pecsételünk a kis információ-erdei bolt-pénztár épülete mellett felszerelt kéktúra bélyegzővel, aztán elindulunk a Felsőpetényig vezető utunkon.
A Rockenbauer Pál kopjafa
Ha az előző túránk végén nem tettük volna meg, most még nagyjából tízperces kitérővel felkereshetjük a látogatóközpontból a Rockenbauer Pál kopjafát. Ott állították fel, ahol egy magányos túráján végett vetett életének a híres televíziós szerkesztő-rendező, a Másfélmillió lépés Magyarországon című, az Országos Kéktúra útvonalát bemutató 14 részes filmsorozat megalkotója.
Szélesre taposott gyalogúton a Naszály lábainál
A látogatóközpontból indulva pár emeletnyit felfelé kapaszkodunk a Naszály oldalában, aztán már szintben indul tovább a szélesre taposott gyalogút. Ez egy kitűnően kiépített és jelzett szakasza az Országos Kéktúrának, hiszen rengeteg kiránduló és kisgyerekes család járja az erdőt a látogatóközpont környékén.
Függőhíd az erdőben 1.
Kényelmes erdőjárás végén érkezünk meg ehhez az eróziós árok felett kiépített függőhídhoz. A kék jelzéseket követve átkelünk rajta, majd az árok peremén indulunk tovább felfelé a Naszály oldalában.
Függőhíd az erdőben 2.
A függőhíd egy másik nézőpontból fényképezve
A Bik-kútnál
Pár perces kapaszkodással érkezünk meg a Bik-kúthoz és a mellette álló erdei pihenőhöz. A forrás a száraz nyarakon általában elapad, de a pihenőpadokra érdemes pár percre letelepedni és kifújni magunkat, mert innen a terep fokozatosan egyre nehezebb lesz majd!
Sziklás, suvadásos ösvényen a Naszály oldalában
A Bik-kút után is ösvényeken folytatjuk az utunkat, egy ideig még szintezünk a Naszály lábainál, aztán meredeken kapaszkodni kezdünk az északi hegyoldalban. Keskeny, köves, sok helyen súvadásos gyalogúton emelkedünk egyre feljebb.
Kilátás a Visegrádi-hegységre és a Börzsönyre a Naszály kőfejtőjéből
Az ösvény emelkedése a Naszály széles hátát elérve megenyhül, innen tehetünk egy jelzetlen földúton kitérőt a hegy nagy kőfejtőjéig. A legfelső szintről (ahová megérkezünk) északnyugat felé tekintve jól látszik alattunk a Duna két ága által közrezárt Szentendrei-sziget és Dunakanyar egy része is. A hátteret a Visegrádi-hegység, illetve jobb oldalon már a Börzsöny hegyei adják.
Kilátás a DCM-re és a Dunára a Naszály kőfejtőjéből
Nyugat felé fordulva közvetlenül alattunk látjuk a Duna-Dráva Cement Kft. hatalmas gyárát, a korábbi Dunai Cementműveket. A kibányászott mészkövet hosszú szállítószalagon juttatják le a bányából a Dunaparton álló gyárba.
Kilátás Vácra és a Dunára a kőfejtőből
Délnyugat felé pillantva a Naszály lábainál elterülő Vácra nyílik szép kilátás, és valahol a párás távolban - ahol majd a két Dunaág egyesül - ott lehet valahol Budapest.
Geodéziai mérőtorony a Naszály csúcsán
A kéktúra útvonalára visszatérve egy végső kapaszkodással érünk fel a Naszály 652 méter magas csúcsán álló geodéziai mérőtoronyhoz. A Csóványoson álló társához hasonlóan ezt sem használják már a földmérők, csak a turisták kapaszkodnak fel a tetejére. Nyáridőban alig lehet látni a vasbeton tornyot a mellette már magasra megnőtt fáktól.
A fák között álló geodéziai torony csak télen látható teljes nagyságban
Télen a lombjukvesztett fák közül már messzebbről feltűnik a hegytetőn álló torony.
Kapaszkodás a geodéziai mérőtorony tyúklétráján
Kapaszkodás a szintek közötti vaslétrán. A geodéziai mérőtornyok változó magasságúak, ez függ a környezetük jellegétől is, a Csóványos tetején álló torony hatemeletes, de a Naszályon álló testvére csupán háromszintes. A tornyok belseje félhomályos, hiszen alig szűrődik be fény kívülről a pici, résnyi ablakokon, most is csak a fényképezőgép villanója világítja be a belső teret.
Kilátás a toronyból Nógrádra és a nógrádi várra
A torony környezetében már eléggé megnőttek a fák, ezért csak korlátozott kilátás nyílik közöttük a környékre. Viszont éppen észak felé kitekinthetünk közöttük, meg is pillanthatjuk a távolban, a börzsönyi hegyek előterében Nógrád várát! Ezt a képet a fényképezőgépem legerősebb, hétszeres zoomjával készítettem! De azért ne keseredjünk el, a Naszályról lefelé menet lesznek még nagyon szép kilátásokat nyújtó pontok!
Kilátás a Naszály gerincéről Ősagárdra
A Naszály csúcsáról a keleti gerincen kezdjük az ereszkedést, pár száz lépés után érünk ki az erdőből a bokros, ligetes hegyoldalba. Előttünk feltűnik a gerinc egy alacsonyabb csúcsa, a Kopasz-tető, a messzeségben pedig megpillanthatjuk a még távoli Mátrát is.
A Kopasz-tetőről észak-északkelet felé tekintve Ősagárdot pillantjuk meg a dombok ölén. Arra indulunk majd tovább, de nem a képen is látható hosszú, egyenes nyiladékban, hanem vele párhuzamosan, erdei földutakon. Ősagárd mögött a Galamb-hegy hosszú grince húzódik, fölötte-mögötte feltűnnek a felsőpetényi agyagbányák is.
Kilátás a Naszályról a Börzsönyre és a távoli Nőtincsre
Északnyugat felé még mindig a Börzsönyt látjuk, még a nógrádi Várhegy is képbe kerül. A távolban, a dombok lankái között feltűnik Nőtincs is.
A Naszály-gerinc köves ösvényén
Egyre lejjebb ereszkedve a Naszály köves keleti gerincén szinte állandó a kilátás észak felé. Most újra Ősagárdra pillanthatunk le, de a távolban jobbra már látszanak a Szanda-hegy ikercsúcsai is. A Szanda-hegy jobb oldali, keleti csúcsát majd két túranap múlva másszuk meg, hogy a várromoktól csodáljuk meg az onnan nyíló körpanorámát.
Védett sziklagyep a Naszály oldalában 1.
A napsütötte gerincen az ösvényünket a fokozottan védett sziklagyep szegélyezi, táblák is figyelmeztetnek arra, hogy csak a turistaúton közlekedjünk, lehetőleg ne térve le róla.
Védett sziklagyep a Naszály oldalában 2.
A sziklagyep flórája nem homogén, több, különféle növény társulásából jött létre. Érdemes néha megállni egy-egy pillanatra, hogy megcsodálhassuk ezeket a május végén, június elején virágzó növényeket!
Kilátás a Naszály gerincéről
És újra a kilátás, amivel alig lehet betelni! A dombok között most Alsópetényt látjuk, a távolban pedig újra feltűnik a Mátra vonulata.
Még a távoli Szanda-hegy is látszik a Naszályról!
A fényképezőgépem maximális, hétszeres zoomjával készítettem ezt a képet a még távoli Szanda-hegyről. Nem csak a félig elbányászott nyugati csúcs látszik a képen, de a jobb oldali, keleti csúcson feltűnik a várrom egyetlen épen maradt, felkiáltójelként az égbe meredő falmaradványa is.
Ereszkedés a gerinc köves ösvényén
Továbbindulva lassan elérjük az itt még csenevész erdőt, és eltűnik a csodálatos kilátás.
Ereszkedés közben elérjük az erdőt
Itt még mindig a gerinc közelében ereszkedünk, de már árnyas erdőben.
Jelzőtáblák a Török-rét útelágazásában
A Naszály lábainál turistautak csomópontjába érkezünk a Török-rét apró mezején. Itt keresztezi egymást az Országos Kéktúra és a Pest-megyei Piros túra útvonala. Ezzel a piros jelzéssel már találkoztunk Katalinpuszta hátárában is, csak amíg a kék jelzések megmászták a Naszályt, a piros jelzés a hegy hosszú gerincének tövében jött idáig, a Gyadai-réten keresztül.
Pihenőház a Nagy-máj gerincén
Megérkeztünk a Cserhát dombvilágába, a még hegynek számító Naszály után az első domb, amire felkapaszkodunk, az a Nagy-máj 372 méter magas gerince. Itt találjuk a gerincút mellett ezt az apró pihenőházat.
Árnyas pihenőpadok a ház mellett
Árnyas pihenőpadok csábítanak leülésre a kisház mellett.
Elértük az Ősagárd melletti kaszálókat
Lassan elérjük az első kaszálókat. A Nagy-máj erdejéből kilépve a Farkas-bérc dombháta húzódik előttünk keresztben. Jobbra, délkelet felé végigpillantva rajta feltűnik a távoli Keszeg falu is.
Visszatekintés a mezőkről a Naszályra
Visszatekintve már jó a rálátásunk a Naszályra is. A lágyan ereszkedő keleti gerincén épp az imént jöttünk végig.
Megművelt földek peremén - A távolban még látszik a Börzsöny
A Farkas-bércen átvágva a túlsó, északi oldalán leereszkedve ismét megpillantjuk a távoli Börzsönyt.
Nagyfeszültségű távvezetékek Ősagárd határában
Az összefutó keréknyomokból kialakuló jól kijárt földút nagyfeszültségű távvezetékeket keresztez még Ősagárd előtt. Innen már csak pár perc séta a falu.
Turistapihenő Ősagárdon
Ősagárd a Sinkár-patak völgyében fekszik, az utóbbi években egy kis parkot, tavacskát és turistapihenőt alakítottak ki a völgy széles lapályán. Akár itt is leülhetünk pár percre pihenni, de már csak alig néhány percnyire vagyunk a bélyegzőhelyként is szolgáló kocsmától!
Megérkezés Ősagárdra
Megérkezés Ősagárdra. A faluközpont felé bandukolva elhaladunk a Szabadság utca házsora előtt.
Ősagárd - A Rákóczi Ferenc utcában álló italboltban kell bélyegeznünk
A falu főutcájára, a Rákóczi Ferenc utcára rátérve érkezünk a pecsételőhelyként szolgáló kocsma-vegyesbolt páros épületéhez. A bolt csak délelőttönként tart nyitva, a kocsma reggeltől estig, de hétköznap az is bezár tizenegy és délután kettő között. Így aztán megesik, hogy egyiket sem találjuk nyitva, és akkor hoppon maradunk, mert nem tudunk itt pecsételni...
Ősagárd - Szépen felújított parasztház a Rákóczi Ferenc utcában
A lassan pusztuló házak között öröm megpillantani ezt a szépen felújított parasztportát. Ezen a június elejei túrámon éppen érett a meggy a ház előtti fán...
Ősagárd - A Rákóczi Ferenc utcában áll az evangélikus templom is
Folytatva az utunkat épp az evangélikus templom előtt kell balra letérnünk a Rákóczi Ferenc utcáról. A templomot 1785-86-ban építették a hívek saját munkájukkal, tornya csak 1824-re készült el.
Ősagárd - A hősi halottak emléktáblái a templom falán
A templom falán találjuk a falu világháborúkban elesett lakosainak emléktábláit.
Ősagárd - Öreg temető a templom mellett
Egy öreg temető sírkövei állnak a templommal szemben, az út túlsó oldalán.
Ősagárdot elhagyva a mezők peremén indulunk tovább
Ősagárdot elhagyva a mezők peremén kanyargó földúton indulunk tovább.
Visszatekintés a mezőkről Ősagárdra és a Naszályra
Egy idő után visszatekintve már a messzi távolban látjuk Ősagárdot, de a Naszály hosszú gerince szépen látszik a dombvonulatok felett.
A Galamb-hegy gerincútján
A napsütötte mezők után északnyugat felé térünk, a Galamb-hegy erdős hátán végigvezető földútra.
Rakodó a Galamb-hegy gerincútján
A korábbi erdős dombháton sok helyen folyik a fakitermelés, itt éppen belebotlottam egy favágó csapatba. Munkájuk hatására egyre több az irtásfolt, és egyre kevesebb az árnyék.
Öreg hagyástölgy a Galamb-hegy gerincén
Ez a hatalmas, koros tölgy a Galamb-hegy gerincén áll a földút mellett. Nyáridőben megbújik az erdő fiatalabb fái között, de ezen a kora tavaszi túrán a vastag törzsével és szélesen elterülő ágaival már messziről felhívja magára a figyelmet.
Kilátás egy irtásfolton keresztül a még távoli Felsőpetényre
A gerincútról egy vadiúj tarvágáson keresztül észak felé tekintve feltűnik a távolban Felsőpetény. Ez a falu a mai napi uticélunk, de még légvonalban is legalább három kilométerre vagyunk tőle.
Egy másik irtáson keresztül Ősagárdot és a Naszályt látjuk újból
Egy déli irányban nyíló irtásfolton keresztül pedig újra megpillantjuk Ősagárdot és a Naszályt. Csodálkozva látjuk, hogy bár több mint fél órája indultunk tovább a faluból, még alig vagyunk kilométernyire tőle! Ennek az oka az, hogy egy nagy vargabetűvel megkerültük a falu és a Galamb-hegy között húzódó völgy völgyfőjét.
A Galamb-hegy kaszálóin vágunk át
Később az erdőt magunk mögött hagyva kiérünk a Felsőpetény feletti kaszálókra. Az erdei földút gyenge keréknyomokká alakul, amit sokszor alig lehet észrevenni a magas fűben. A távolban ismét feltűnik a Börzsöny.
Kilátás a kaszálón keresztül Alsópetény felé
A kaszálókon persze észak felé ismét megnyílik a kilátás, jobbra, a távolban, a Romhányi-hegy hosszú gerincének a lábainál még Alsópetény is feltűnik. Felsőpetény után arrafelé vesszük majd az irányt.
Még mindig szem előtt van a Börzsöny
De egyelőre távolodunk Alsópeténytől, ahogy továbbindulunk az erdőszélre kunkorodó keréknyomokon.
Kilátás a kaszálóról Felsőpetényre
Ez a kép a már az előző felvételen is látható erdősarokról készült, ahogy lepilantottam a Galamb-hegy lábainál elterülő Felsőpetényre. Itt a keréknyomok jobbra térnek és elindulnak lefelé a mező szélén a falu irányába. El ne felejtsünk a balra lenn látható magaslesnél letérni a keréknyomokról, mert azok ott jobbra, kelet felé térnek! Dzsindzsás, benőtt ösvényeken vágunk majd át az erdőfolton Felsőpetény felé tartva.
Megérkezés Felsőpeténybe
Kátyús, esős időben sáros földúton érjük el Felsőpetényt. A házak felett jól látszanak a Romhányi-hegy oldalában az agyagbányák gödrei.
Öreg pincelejárók Felsőpetényben
Felsőpetényben, a pecsételőhelyként is szolgáló kocsma közelében találhatóak ezek a régi pincelejárók.
Felsőpetényben is a kocsmában kell pecsételnünk
Már kezdjük kitapasztalni, hogy a Cserháton a kocsmákban találjuk a kéktúra bélyegzőket. Ebben a faluban is meg kell látogatnunk a kéktúra útvonaláról való pár lépésnyi letéréssel a Lókos-patak és a Pusztaszántói-patak összefolyásánál álló műintézményt.

UGRÁS AZ ELŐZŐ ALBUMRA FEL A TARTALOMJEGYZÉKRE UGRÁS A KÖVETKEZŐ ALBUMRA

A tárhelyszolgáltató neve: Port Kft.
A tárhelyszolgáltató címe: 9200 Mosonmagyaróvár, Szent István király út 60.
A tárhelyszolgáltató e-mail címe: info@webtar.hu
A honlap szerkesztőjének neve: Horváth Béla
A honlap szerkesztőjének e-mail címe: horvabe1959@gmail.com

A honlap szerkesztője mindent megtesz azért, hogy az itt közölt információk pontosak, frissek és teljesek legyenek, de semmiféle felelősséget nem vállal bármely, ezen információk használatából adódó kár bekövetkeztéért. A honlap adatainak használatával Ön elismeri, hogy azt csak és kizárólag saját felelősségére teszi.
Creative Commons Licenc Creative Commons license: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Kérem, olvassa el a honlap Cookie Policy-jét! Fontos információkat tartalmaz!