Közép-dunántúli Piros túra

A KÖZÉP-DUNÁNTÚLI PIROS TÚRA TÚRALEÍRÁSAI

Többen jeleztétek, hogy letöltenétek a túraleírásokat, de a formátumuk nem éppen nyomtatóbarát a háttér, a fényképek és egyéb ikonok miatt. Ezért a túraleírások alján a Word ikonjára kattintva letölthetőek a túraleírások eredeti forrásszövegei Microsoft Word „.doc” formátumban!

Tartalom cimkék
A Gerecse-hegy látképe a Marót-hegy oldalából

Piszkétől Tarjánig

A Közép-dunántúli Piros túra északi végpontjáról, a piszkei vasútállomásról indulunk utunkra. A Duna partjáról a Gerecse dombjai közé felkapaszkodva érjük el a túránk felénél Pusztamarótot, majd a Gerecse-hegy oldalában végiggyalogolva Héregen keresztül érkezünk Tarjánba.
Kilátás a Somlyóról a Tarjáni-medencére és Tarjánra

Tarjántól Csabdiig

Tarjánból továbbindulva folytatjuk az utunkat és felkapaszkodunk a Somlyó oldalába, a kulcsosházhoz. A tisztásáról megcsodáljuk a Tarjáni-medencére nyíló szép kilátást, majd a Somlyó déli oldalában leereszkedünk Tükröspusztára. Mai túránkat Csabdiban fejezzük be.
Hosszan túrázunk a Váli-víz folyását követve

Csabditól Szárig

Csabdiban megnézzük a román kori templom romjait, majd a dombok közé visszakapaszkodva átgyaloglunk Óbarokra. A falu után a Váli-víz völgyében indulunk tovább és érkezünk meg Nagyegyházára. A Zuppa-tetőre felkapaszkodva gyönyörködünk a kilátásban, majd leereszkedünk a tetőről Szárra.
Erdei pihenő a Szép Ilonka-forrásnál

Szártól Vértessomlóig

Szárról továbbindulva már a Gerecsét magunk mögött hagyva a Vértesben folytatjuk az utunkat. A fennsíkra felkapaszkodva a Körtvélyes hátán álló geodéziai toronyból körbepillantunk a Vértesen és a Gerecsén, aztán a Szép Ilonka-forrást útba ejtve áttúrázunk Vértessomlóra.
A majki kamalduli remeteség templomtornya a Horgásztótól nézve

Vértessomlótól Mór határáig

Utolsó vértesi túranapomon folytattam az utam Vértessomlóról és a majki kamalduli remeteség érintésével érkeztem meg Oroszlányba. A volt bányászvárost magam mögött hagyva visszatértem a dombok közé és a Vértes tábor érintésével jutottam el a Vértes nyugati gerincére, ahol sátoroztam.
Visszatekintés Mórra a mezőkről

Mór határától Csiklingvárig

A gerincről Mórra leereszkedve hagytam magam mögött a Vértest, hogy a Keleti-Bakonyban folytassam az utam. Az első dombokat magmászva érkeztem meg Mecsértelepre, ahonnan Kisgyónra indultam tovább. Végül a Tési-fennsíkot megmászva Csiklingvár szerény maradványainál ütöttem fel a sátram.
Kora reggel a Burok-völgyben

Csiklingvártól Felsőkincses határáig

A Csiklingvártól továbbindulva végigtúráztam a Burok-völgyön, majd onnan kikapaszkodva átvágtam a mezőkön Isztimérre. Innen az országút szélén talpalva értem át Gúttamásiba, majd felkapaszkodva egy erdős dombgerincre Felsőkincses határában sátoroztam ezen a napon.
A Baglyas-hegy látképe nyugat felől

Felsőkincses határától Inotáig

A dombgerincről leereszkedtem Iszkaszentgyörgyre, majd a Baglyas hosszú elnyúló gerincét követve és az útba eső horgokat, vagyis szurdokokat keresztezve másztam meg a csúcsot. Innen újabb völgyeket keresztezve ereszkedtem le Inotára, ahol befejeztem a négynapos túrámat.
Átvágtam a ligetes Tési-fennsíkon

Inotától a Vadalmás-forrásig

Inotáról átsétáltam Várpalotára, majd a Vár-völgyben kezdtem meg a kapaszkodást a Tési-fennsíkra. Bátorkő vára alatt elhaladva értem fel a fennsíkra, és átvágtam rajta Tésre menet. Innen ereszkedtem le a Gaja-patak völgyébe, a Vadalmás-forráshoz, ahol sátrat vertem.
Eplényben felkapaszkodtam sípályán

A Vadalmás-forrástól a Papod nyergéig

A Vadalmás-forrástól ismét visszakapaszkodtam a Tési-fennsíkra, majd a Csörgő-hegyi kilátót érintve ballagtam el Alsóperére. A dombok között érkeztem meg az eplényi sípályákhoz, majd a falun átvágva felkapaszkodtam a Papod és a Kis-Papod közötti nyeregbe. Itt sátoroztam.
A Papod csúcsán áll a Vitéz Bertalan Árpád kilátó

A Papod nyergétől a Király-kapuig

A Papod nyergéből megmásztam a Papodot, majd leereszkedtem róla Hárskútra. Az Augusztin tanya érintésével kaptattam fel a Hajagra, majd a Gella-patak keresztezése után a Pápavár oldalába kapaszkodtam fel. Innen a volt kisvasút pályáján ereszkedtem le a Király-kapuhoz.
A Kőris-hegy bükkösében

A Király-kaputól Vinyéig

A Király-kaputól továbbra is a volt kisvasút pályáját követve jutottam el az Odvaskő panzióhoz, innen kapaszkodtam fel a Kőris-hegyre. A csúcsról az északi hegyoldalban ereszkedtem le Fenyőfő határába, majd az országúton besétáltam Vinyére, ahonnan hazautaztam.
A Cuha-patak völgyében

Vinyétől Zircig

Befejező túrámon Vinyéről egyszerűen átsétáltam Zircre a Cuha-patak legszebb őszi színekben pompázó völgyén keresztül. Ezzel az alig 15 kilométeres túrával fejeztem be a Közép-dunántúli Piros túra bejárását!

A tárhelyszolgáltató neve: Port Kft.
A tárhelyszolgáltató címe: 9200 Mosonmagyaróvár, Szent István király út 60.
A tárhelyszolgáltató e-mail címe: info@webtar.hu
A honlap szerkesztőjének neve: Horváth Béla
A honlap szerkesztőjének e-mail címe: horvabe1959@gmail.com

A honlap szerkesztője mindent megtesz azért, hogy az itt közölt információk pontosak, frissek és teljesek legyenek, de semmiféle felelősséget nem vállal bármely, ezen információk használatából adódó kár bekövetkeztéért. A honlap adatainak használatával Ön elismeri, hogy azt csak és kizárólag saját felelősségére teszi.
Creative Commons Licenc Creative Commons license: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Kérem, olvassa el a honlap Cookie Policy-jét! Fontos információkat tartalmaz!