Országos Kéktúra


UGRÁS AZ ELŐZŐ ALBUMRA FEL A TARTALOMJEGYZÉKRE UGRÁS A KÖVETKEZŐ ALBUMRA


57. túra: Vágáshuta - Füzér


Túraleírás


Vágáshutáról a község bekötőútján indulunk tovább, nagyjából fél óra múlva a Margit-forrásnál térve le róla. Végigtúrázunk a Hollós-patak völgyén, majd egy dombhátra meredeken felkapaszkodva és onnan leereszkedve érkezünk meg Nagyhutára. Pecsételünk, majd ezt a települést is az aszfaltos bekötőútján hagyjuk magunk mögött. Az úton átgyalogolunk a szomszédos Kishutára, és a Pálházi Erdei Vasútra felszállva kitérőt teszünk a Kőkapuhoz. Kishutára visszatérve továbbindulunk a kéktúra útvonalán és egy rövidebb erdei menettel átjutunk Bózsvára. Itt is pecsételünk, majd a már régen felszámolt Hegyközi Kisvasút mostanra már elvadult nyomvonalán indulunk tovább. Füzérkomlóson érünk a volt kisvasút töltésének végére, innen már látszik Füzér vára a távolban. Füzérkomlósról Füzérre a két falu közötti dombháton túrázunk át, a dombtetőről csodálatos a rálátás az egyre közelebbi várra. Innen már hamar megérkezünk Füzérre, ahol megszállunk a túranap végén. Túránk a kiírás szerint 20,6 km hosszú 450 m szintemelkedéssel.

Vágáshuta főutcája
Reggel Vágáshutáról továbbindulva a község főutcáján folytatjuk az utunkat. Lejtmenetben végigballagunk a falun, közben jobbra, a domboldalban megpillantjuk a római katolikus templomot.
Kilátás vágáshuta bekötőútjáról a Milic-csoportra
Vágáshutát elhagyva a község leaszfaltozott bekötőútján indulunk tovább és kapaszkodunk fel egy alacsony dombhátra. Innen nyílik ez a szűk panoráma az egyre közelebbi Milic-csoport hegyeire. A mai túránk végén, Füzéren, már a hegyek lábánál fogunk állni!
Kilátó a közeli János-vára hegy tetején
Az előző kép jobb szélén álló dombon a figyelmes szemlélődő észrevehet egy kilátót. Rázoomoltam a fényképezőgépemmel, úgy készítettem róla ezt a képet. A térképemet elővéve hamar kiderült, hogy a favázas torony a Kovácsvágás melletti János-vára hegy (281 m) tetejére épült, bár az még nem ábrázolta, tehát meglehetősen új lehet. Hazaérkezve néztem csak utána: a kilátót 2015. május 1-én avatták fel. Mivel a térkép szerint nagyjából két kilométerre van a kéktúra útvonalától, legalább egyórás kitérőt jelentene a felkeresése.
Erdei pihenő padjai és asztalai a Margit-forrásnál
Vágáshuta bekötőútjáról a Margit-forrás mellett fordulunk le. A forrás melletti kis rét füvén egy turistapihenő padjai, asztalai állnak.
A Hollós-patak egyre jobban összeszűkülő völgyében 1.
A Margit-forrástól a Hollós-patak völgyében indulunk tovább, közben folyamatosan halljuk a mellettünk csobogó patakot. Elvadult mezőkön átvágva érünk be az erdőbe, ahol aztán a völgy egyre jobban összeszűkül.
A Hollós-patak egyre jobban összeszűkülő völgyében 2.
Végül megérkezünk a Hollós-patak völgyének fejezetébe, ahol az több, szurdokszerűen keskeny horhosra szakad, mi pedig innen egy ösvényen meredeken elkezdünk kapaszkodni.
Kilátás a dombtetőről a Sátoros-hegyekre
Pár perces kimerítő kaptatás végén érkezünk fel egy gerincre, és az erdőből kilépve a ligetes, bozótos dombtetőn körbepillanthatunk. Kelet felé tekintve látszik, hogy már messzire kerültünk a Sátoros-hegyektől.
A fák között feltűnnek Nagyhuta házai
Egy bekerített vaddisznóskert mellett vezet el az utunk a széles gerincen, aztán egy balkanyar után hirtelen ereszkedni kezdünk. A fák közötti szűk résen keresztül feltűnik a völgyben Nagyhuta pár háza, oda fogunk leérkezni a lejtő végén.
Megérkeztünk Nagyhutára
Az ereszkedés vége a Tegda-völgyben van, Nagyhuta faluvégén, innen indulunk el a továbbra is lejtős úton befelé a faluba.
Vágáshuta apró római katolikus temploma
Nagyhuta római katolikus temploma
Nagyhuta főutcája a Petőfi Sándor utca
Ráfordulva Nagyhuta főutcájára, a Petőfi Sándor utcára végigballagunk a falun. A központban, a polgármesteri hivatal kerítésére szerelve találjuk majd a kéktúra pecsét dobozkáját.
Nagyhuta bekötőútján gyalogolunk át a szomszádos Kishutára
A falut elhagyva a Petőfi Sándor utca Nagyhuta bekötőútjában folytatódik, ezen ballagunk át a közeli Kishutára.
A kéktúra végigvezet Kishután a hosszú Kossuth Lajos utcán
Nevével ellentétben Kishuta sokkal nagyobb, mint a nemrég magunk mögött hagyott Nagyhuta, több mint húsz perc, mire a Kossuth Lajos utcán elérjük a faluközpontot!
Kishuta - Feltűnik előttünk a Szár-hegy erdős oldala
A Kossuth Lajos utca nagy jobbos kanyarjában áll a kocsma-vegyesbolt kombó épülete, mögötte a Szár-hegy erdős oldala emelkedik. Az útszéli tábla a Pálházi Erdei Vasút sínjeinek keresztezésére hívja fel a figyelmet.
Kishuta - A Pálházi Állami Erdei Vasút megállója
Okos túraszervezéssel pont a kisvonat érkezésére időzíthetjük mi is a megérkezésünket a kocsma-vegyesbolt mögötti vasúti megállóba. A kisvasúttal aztán egy alig húszperces úttal végigzakatolhatunk a Kemence-patak völgyén egészen a Kőkapu megállóig. A kisvonat szinte végig az erdőben haladva teszi meg ezt az utat!
Kirándulást teszünk a kisvasúttal a Kőkapuhoz
A Hotel Kőkapu melletti megállóból aztán a vonat továbbindul a Rostallón lévő végállomása felé, nekünk pedig van nagyjából fél óránk, hogy a visszafelé induló vonat érkezéséig tegyünk egy sétát a környéken!
Kőkapu - A kisvasút továbbindul a rostallói végállomásra
Indul tovább a kisvasút!
Kőkapu - Királyszobrok a szálló alatt
A hotel épülete mellett tizenhat magyar király faragott faszobra található. A Szobrok Sárossy Tibor alkotásai.
Kőkapu - A duzzasztott Csónakázótó 1.
A Kőkapu szikláját megkerülve (ezen a kisvasút egy alagúttal jut át) érkezünk meg a duzzasztott Csónakázótóhoz. A tó mögött balra a Nagy-Vér-hegy 382 méter magas erdős oldala emelkedik, a vízparti aszfaltúton pedig autóval is fel lehet jönni ide Kishutáról.
Kőkapu - A duzzasztott Csónakázótó 2.
A vízparti csónakkikötő
Kőkapu - A duzzasztott Csónakázótó 3.
A tavacska keleti végéig elballagva ha visszatekintünk, már látható a sziklára épült Hotel Kőkapu, mellette jobbra, az út mellett pedig egy másik szikla is áll. A kettő között vezet el az országút, és ez a névadója a helynek, a tulajdonképpeni Kőkapu! De ideje most már visszaindulni a megállóba, mert lassan már jönnie kell a kisvasútnak!
Kőkapu - Indulás vissza a kisvasúttal Kishutára!
Már érkezik is a kisvonat, amivel most visszacsattogunk a már egyszer végigjárt erdei vasútvonalon a kishutai megállóba, ahol az Országos Kéktúra keresztezi a síneket!
Eróziós árokban Bózsva felé 1.
A kisvasút megállójából továbbindulva már hamar magunk mögött hagyjuk Kishutát, hogy aztán az erdőn átvágva érkezzünk meg Bózsvára. Utunk nagyobbik felét egy eróziós árokban tesszük meg a Szuha-völgy alján.
Eróziós árokban Bózsva felé 2.
Később az árok lassan elenyészik, de az árnyas erdő megmarad egészen az utunk végéig, Bózsváig.
Bózsva - Sziklába vájt pincék a falu határában
Bózsvát a Szár-hegy lábai mellett végighaladva érjük el, itt találhatóak ezek a riolittufa sziklákba vájt pincék is.
Bózsva - A Bózsvai-szikla mellett elhaladva érjük el a települést
A Szár-hegy gerincének az északnyugati vége a meredeken letörő Bózsvai-szikla (más néven Kőbérc) riodácit tömege. Mellette elhaladva érkezünk meg a faluba.
Bózsva - A Faluház előtt találjuk a kéktúra bélyegző dobozkáját
Rögtön a Bózsvai-szikla után pillantjuk meg a Faluház épületetét, az előtte álló villanyoszlopon találjuk a kéktúra bélyegző dobozkáját.
Bózsva - Csak pár perc kitérő a Kőbérc panzió és vendéglő
Nagyjából dél felé érkezünk meg Bózsvára, érdemes hát egy rövid, alig pár lépésnyi kitérőt tenni a Kőbérc panzió éttermébe, ahol kényelmesen megebédelhetünk! Tapasztalatból mondom, érdemes megkóstolni a babgulyásukat!
Bózsva - A Kőbérc panzió és vendéglő épületei
Természetesen nem csak étkezni tudunk a Kőbérc panzióban, hanem meg is szállhatunk, ha úgy szakaszoljuk a kéktúra bejárásunkat, hogy délután érkezünk meg ide. A második bejárásomon itt szálltam meg én is. A panzió épületei mögött a református templom tornyát látjuk.
Bózsva - Református templom
Bózsva központja a református templommal, a világháborús emlékművel és a Kőbérc panzió reklámtáblájával.
Bózsva - Az Etelka-tó mellett áll a katolikus templom
Bózsvát az Esze Tamás úton hagyjuk el, közben végigballagunk a község dísztavának, az Etelka-tónak a partján. A tóparton áll Bózsva római katolikus temploma is.
A Milic-csoport látképe a Cserepes-tető dombhátáról
Bózsva faluvégén indulunk neki a Cserepes-tető errefelé már eléggé ellaposodó dombhátának. A tetőről nyílik ez a kilátás a Milic-csoport hegyei felé. Egyre közelebb kerülünk a hegyekhez, innen már szabad szemmel is jól lehet látni az erdős csúcsok előterében álló füzéri Várhegyet és az újjáépített várkastélyt.
A Cserepes-tetőről is jól látszik Füzér vára!
Egy kis zoommal már a vár részletei is jól látszanak!
Kisbózsván térünk rá a volt Hegyközi Kisvasút pályatestére
A Cserepes-tető északkeleti oldalán leereszkedve Kisbózsva határában térünk rá a volt Hegyközi Kisvasút egykori pályatestjére. Ennek az első pár száz lépése még gondozott, hiszen Kisbózsva temetőjéhez vezet, de utána aztán kezdődik a feketeleves!
Túra a volt Hegyközi Kisvasút vágányai helyén 1.
A Hegyközi Kisvasút egykori útvonalán itt éppen egy erdőfolton vág át a régi vasúti pálya. A fák lassan már benövik a töltést. A keskenynyomtávú vasút nagy része az I. Világháború után épült meg, hogy megoldja a Zempléni-hegység és a Hegyköz kis falvainak közlekedését, vágányrendszerét később összekapcsolták a volt Bodrogközi Gazdasági Vasút sínjeivel, így 1927-re Magyarország legnagyobb összefüggő keskenynyomtávú vasúti hálózata jött ezzel létre. Vezető szerepét az áruszállításban és a tömegközlekedésben az 1970-es évekig meg is őrizte.
Túra a volt Hegyközi Kisvasút vágányai helyén 2.
A Kisbózsva és Nyíri közötti országút keresztezése után egy darabig a mezők között fut az egykori pályatest. Több hazai keskenynyomtávú vasúthoz hasonlóan itt is az 1970-es években kezdődött a későbbi bezáráshoz vezető leépítés. Itt is bebizonyították, hogy a vasút fenntartása gazdaságtalan, és több részletben 1980-ig bezárták a vágányhálózatot. Ennek a vasútnak a mementója a Pálházi Erdei Vasút, ahol hosszabb üzemszünet után 1989-ben újraindult a forgalom, most már csak idegenforgalmi, turisztikai céllal. Azonban a vasúti hálózat zömét megszüntették, a pályatestet teljesen elbontották.
Túra a volt Hegyközi Kisvasút vágányai helyén 3.
Egy újabb erdőfolton vágunk át a kék sáv jelzéseket követve. A régi pályatestet senki sem tartja karban, és habár nincsenek információim róla, feltételezem, hogy a MÁV tulajdonában maradt. Éppen ezért nyáridőben sokszor találkozunk csak nehezen járható szakaszokkal rajta. Mostanában sok szó esik arról, hogy a Hegyközben egy kerékpáros túraútvonal hálózatot hoznak létre, ennek néhány szakasza már megvalósult, ahol erre lehetőség volt, a kisvasút volt nyomvonalán. Tudom, hogy az aszfaltot sem kedvelik a túrázók, de talán mégis jobb lesz, ha ezen a szakaszon is megépül és nem kell a benőtt pályatest dzsindzsájában törtetni a kéktúrázóknak!
A Hegyközi Kisvasút hídja a Nyíri-patak felett
Néhány vasúti műtárgy azért megmaradt, ilyen például a Nyíri-patak felett átvezető híd. Bár ezt is csúnyán benőtte már az erdő, de ezen kel át a kéktúra jelzett útvonala a patak nyugati partjáról a keletire.
A Füzéri vár Füzérkomlósról nézve
A volt vasúti pályatesten érkezünk meg Füzérkomlós határába és pillantjuk meg Füzér várát. Mint egy mesebeli várkastély, úgy trónol a dombtetőn.
Mint egy mesebeli vár áll a hegytetőn Füzér vára
Érdemes egy pár percre megállni és elgyönyörködni benne!
Mementóként álló mozdony a Hegyközi Kisvasút végállomásán
Mementóként áll egy kekenynyomtávú mozdony a Hegyközi Kisvasút füzérkomlósi végállomásának helyén. A kiállított mozdony a Hegyközi Kisvasút megszűnése után Nyíregyházára került, majd egy darabig a budapesti Gyermekvasút szerelvényeit is húzta. 2009-ben már Hűvösvölgyben is félre volt állítva a fűtőház mellett üzemképtelenül, amikor a helyiek rátaláltak, megvásárolták és elintézték a visszaszállítását Füzérkomlósra, ahol a volt végállomáson visszaépítettek pár métert a sínekből a mozdony számára. Azóta áll itt az Mk45-2009 lajstromszámú mozdony (motor és gépészeti berendezések nélkül, csak a ház és a futómű) és emlékeztet mindenkit egy elhibázott közlekedési koncepció következményeire. Forrás
A hegyközi kerékpárúton gyalogolunk át Füzérkomlósról Füzérre
Füzérkomlóson gyorsan átvágunk és a Hegyközi kerékpárút egy már megépített szakaszán másszuk meg a Komlósi-völgyből az Akasztó-hegy keleti oldalát. Utunk közben sokszor van szép rálátásunk Füzér várára.
Visszapillantás a kerékpárútól a Hegyközre
A kék sáv jelzések később letérnek az aszfaltozott kerékpárútról a ligetes kaszáló sokszor térdig érő füvébe, és vele párhuzamosan haladnak, később pedig ismét beletorkollanak. Azt mondom, maradjunk a kerékpárúton, mert onnan szerintem szebb a kilátás! Ezen a képen visszatekintünk a kerékpárútról a Hegyköz dimbes-dombos fennsíkjára.
A dombtetőről már tisztán látjuk a füzéri várhegyet
A dombtetőn álló kőkereszt melletti turistapihenő padjaitól már közelről csodálhatjuk a Füzér várára nyíló egészen fantasztikus kilátást! Ez a kép már mindenféle zoom nélkül készült, itt légvonalban körülbelül 2 km-re lehetünk a vártól. A Várhegy alatt Füzér házai látszanak.
A újjáépített Füzér vára közelről
Füzér vára erős zoommal fényképezve. Innen is nehéz betelni a látványával!
Egy 2011-es kép a még romosan álló Füzér váráról
2011 szeptemberében még ilyen állapotban volt a vár. A romos vár szinte teljes helyreállítása 2014-2015 folyamán történt.
Füzér - Az Árpád kori részleteket is rejtő római katolikus templom
Mai túránkat Füzéren fejezzük be, de mielőtt elballagnánk a szállásunkra, érdemes körülnézni a faluban. A római katolikus templom tornya csak 1808-ra készült el, viszont a falai a XIII. században épültek.
Füzér - A római katolikus templom bélletes kapuja
A templom bélletes kapuját, keskeny ablakszemeit és a belső falak freskóit az 1998-es felújításakor tárták fel.
Füzér - A Látogatóközpont épülete
Érdemes elballagnunk a Látogatóközpontba is. Füzér Község Önkormányzata határon átnyúló program keretében, Szalánc Községgel együttműködve valósította meg a Nagy-Milic Látogatóközpont és Várgondnokság épületét. A Látogatóközpont állandó és időszakos kiállítások helyszínéül szolgál, valamint feladata a turisztikai programok összefogása, egységes bemutatása, megőrizve a vidéki hagyományokat; közös turisztikai szolgáltatások, programok szervezéséhez infrastrukturális háttér biztosítása; információnyújtás a környező településekről, turisztikai szolgáltatókról, látnivalókról; mindezzel hozzájárulva a helyi lakosság életszínvonalának és a vendégforgalom növeléséhez. Forrás
Füzér - A vár a Látogatóközponttól nézve
Füzér vára a Látogatóközponttól nézve.


-hörpölin-


UGRÁS AZ ELŐZŐ ALBUMRA FEL A TARTALOMJEGYZÉKRE UGRÁS A KÖVETKEZŐ ALBUMRA

A tárhelyszolgáltató neve: Port Kft.
A tárhelyszolgáltató címe: 9200 Mosonmagyaróvár, Szent István király út 60.
A tárhelyszolgáltató e-mail címer: info@webtar.hu
A honlap szerkesztőjének neve: Horváth Béla
A honlap szerkesztőjének e-mail címe: horvabe@freemail.hu
   
A honlap szerkesztője mindent megtesz azért, hogy az itt közölt információk pontosak, frissek és teljesek legyenek, de semmiféle felelősséget nem vállal bármely, ezen információk használatából adódó kár bekövetkeztéért. A honlap adatainak használatával Ön elismeri, hogy azt csak és kizárólag saját felelősségére teszi.
Creative Commons Licenc Creative Commons license: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Kérlek, olvassa el a honlap Cookie Policy-jét! Fontos információkat tartalmaz!