UGRÁS AZ ELŐZŐ ALBUMRA FEL A TARTALOMJEGYZÉKRE UGRÁS A KÖVETKEZŐ ALBUMRA

52. túra: Tornabarakony - Abaújszolnok

Túraleírás

Tornabarakonyból továbbindulva felkapaszkodunk a Barakonyi-hegy lankás oldalán, majd végigballagunk a gerincén, miközben gyönyörködünk a kaszálókon keresztül a környékre nyíló panorámában. Rakacaszendre érkezve pecsételünk és megtekintjük az Árpád korban épült református templomot, majd a Cserehát legmagasabb pontján, a 339 méter magas Kecske-padon keresztül egy hosszabb erdei menetet követően érkezünk meg Irotára. Érdemes az ebédszünetünket a Talentum vendégház udvarán töltenünk a pihenőpadokon, itt megtekinthetjük a vendégház takács és fazekas műhelyét is. Irota völgyéből ismét visszakapaszkodunk a dombhátakra és egy hosszabb gerinctúra végén érkezünk meg Felsővadászra. Itt is pecsételünk, majd a következő dombháton keresztül áttúrázunk Nyéstára. Átvágva az apró településen ismét egy dombhátra visz fel az utunk, ennek a túlsó oldalán leereszkedve érkezünk meg Abaújszolnokra. Ebben a faluban nincs szálláslehetőség, ezért a közeli Szanticskán szállunk meg, és körbenézünk ebben a faluban is. Túránk a hivatalos adatok szerint 26,1 km hosszú, 600 m szinttel.

Tornabarakony - Szokatlan távolságjelző tábla
Tornabarakonyban a görög katolikus templommal szemben egy meglehetősen furcsa útjelző tábla áll. Magyar és európai városok távolságát és irányát mutatják az oszlopon elhelyezett nyilak.
Tornabarakony - Indulás a faluból a Barakonyi-hegy felé
A Tornabarakonyból kifelé vezető út egyenesen nekiszalad a Barakonyi-hegy (a Csereháton a „hegy” szót sokszor fenntartással kell kezelni) dombhátának, hogy aztán a túlsó oldalán leereszkedjen a következő faluba: Rakacaszendre.
Kilátás a Barakonyi-hegyről a Szalonnai-hegység vonulatára
A Barakonyi-hegy ligetes, kaszálók borította hátára felkapaszkodva aztán kinyílik körülöttünk a panoráma. Nyugat-északnyugat felé a Szalonnai-hegység 4-500 méteres erdőshátú csúcsai sorakoznak. Előző túranapunkon Bódvaszilasról indulva ezen a hegységen keresztül érkeztünk meg Tornabarakonyba. Habár az egész tájegységet Cserehátnak nevezzük az egyszerűség kedvéért, célszerű a Szalonnai-hegységet különválasztani a dombvidéktől. Az igazi, hamisítatlan, dimbes-dombos Cserehát itt kezdődik a kéktúra útját járva, a Barakonyi-hegyen!
Csereháti panoráma a Barakonyi-hegyről
Észak felé tekintve már csereháti tájat láthatunk.
Kilátás a Barakonyi-hegyről a még távoli Zempléni-hegységre
Északkelet felé fordulva a kis Debrete falu templomtornya ötlik a szemünkbe, a háttérben pedig már a Zempléni-hegység csúcsai sorakoznak a látóhatáron. Utunk során majd egyre közelebb kerülünk hozzájuk, hogy aztán túránkat Boldogkőváralja vasúti megállójában befejezve már a tövükben álljunk!
Rakacaszend - A görög katolikus templom és az óvoda épülete
A Barakonyi-hegy halmáról a gerinc végén leereszkedve érkezünk meg Rakacaszendre. A faluban több helyen is tudunk pecsételni az igazolófüzetünkbe, a központban lévő útelágazásból pedig fel tudunk tekinteni az egyik domboldalban álló görög katolikus templomra és a mellette lévő óvoda épületére.
Rakacaszend - A román korban épült református templom
Rakacaszend nevezetessége azonban a jóval kisebb református templom! A XIV. században épült a templomocska feltehetőleg egy korábban itt állt templom alapjain. Az 1973-ban helyreállított zsindelytetős, huszártornyos templom a környék megtekintésre feltétlenül érdemes műemléke! Ez a kép a görög katolikus templomtól készült, jó nagy zoommal, de a kéktúra útját járva pont a református templom kertje mellett haladunk el!
Rakacaszend - A református templom közelről
A református templom dél felől nézve.
Rakacaszend - A református templom falán feltárt freskók
A templom belső falainak freskói a XV. században keletkezhettek, ezeket később, amikor a reformátusok vették át a templomot, lemeszelték. Állítólag csak véletlenül bukkantak elő, amikor a fal vakolata egy kis darabon leomlott, ezeket aztán az 1973-as felújításkor tárták fel részlegesen.
Rakacaszend - A református templom famennyezete
A templom festett famennyezete 1657-ben és 1821-ben készült, az előző képen látható faragott családi padok pedig 1824-ből valók.
Visszatekintés Rakacaszendre a Kopasz-hegy oldalából
A kis református templomtól továbbindulva már pár lépéssel magunk mögött hagyjuk Rakacaszendet és felkapaszkodunk a Kopasz-hegyre. A domboldalból készítettem ezt a képet az alattam, a völgyben elterülő faluról. A házak mögött a Barakonyi-hegy háta emelkedik, a távolban a Szlovák Érchegyég vonulata is feltűnik.
Feljebb kapaszkodva a Kopasz-hegyre feltűnik a Szlovák Érchegység is
A Kopasz-hegyre egyre feljebb kapaszkodva aztán eltűnik a falu, viszont egyre szebb a panoráma az Aggteleki-karszt vonulatára és az Érchegységre.
Erdei úton Irota felé
Erdei úton Rakacaszend és Irota között. A két falu közötti mintegy nyolc kilométeres út jó részét ilyen erdei úton tesszük meg.
A Kecske-pad irtásfoltos tetején vezet a földút
Utunk során felkapaszkodunk a Cserehát legmagasabb pontjára, a 339 méter magas Kecske-pad dombhátára is. Errefelé már megsűrűsödnek az irtásfoltok, megművelt táblák is az utunkba akadnak.
A távolban feltűnik Irota
Végül feltűnik előttünk a soron következő völgyben fekvő falu: Irota. Az alattunk kanyargó úttal együtt oda tartunk mi is, de még legalább húsz perc, mire megérkezünk a házak közé!
Irota - A Talentum vendégház épületei
Az Országos Kéktúra útvonala elhalad a Talentum Vendégház és Turistaház előtt is. Mi három napra bontottuk a Csereháton átvezető utunkat, ezért a második napon dél felé érkeztünk meg ide, de aki többet mer vállalni, és két nap alatt akarja végigjárni a csereháti kéktúra szakaszt, annak célszerű itt foglalni magának szállást, nagyjából feleúton. Persze mi is betérhetünk a szállás tágas kertjébe, hogy az ottani padokon költsük el ebédünket!
Irota - Takácsműhely a Talentum vendégházban
A Talentum Vendégház fontosnak tartja a régi mesterségek bemutatását és azok kipróbálását is. A képen a vendégház szövő műhelyének egyik sarka látható.
Irota - A Talentum vendégház fazekasműhelye
A Talentum Vendégház fazekas műhelye. Ezen a képen is csak egy darabját tudjuk a műhelynek bemutatni, a képre már nem fért rá az összes korong, a „késztermékek” polca és a kemence sem.
Visszatekintés Irotára a Vesszős-oldalból
A déli szieszta végén továbbindulva már hamar magunk mögött hagyjuk ezt a csereháti falucskát is. Mint minden itteni település, Irota is völgyben fekszik, innen is felfelé vezet majd az utunk a Vesszős-oldal kaszálókkal tarkított, ligetes, irtásfoltos, friss erdőtelepítéses oldalában. Innen készítettem ezt a felvételt a völgyben megbúvó faluról.
Egy újabb erdei úton Felsővadász felé
A dombokra felérve ismét elnyel bennünket az erdő és a tetőkön hullámvasutazó földúton folytatjuk az utunkat. Kellemes erdőjárás ez is, és mivel csak alig hullámvasutazik az út alattunk, nem is túlságosan kimerítő!
Felsővadász látképe a dombokról
Felsővadász felett bukkanunk ki az erdőből, innen készítettem ezt a képet az alattunk elterülő faluról. Oda fogunk leereszkedni, hogy aztán a falu mögötti dombhátra kapaszkodjunk majd fel.
Felsővadász - A Kossuth utca
A lazán települt Felsővadászon a Kossuth utca látképe. A háttérben a faluvégen álló görög katolikus templom tornya látszik.
Felsővadász - A római katolikus templom
A görög katolikus templommal ellentétben a római katolikus templom a faluközpontban áll, a kastélypark mellett.
Felsővadász - Húsvétra készülődnek a római katolikus templomban
Nagypénteken érkeztünk meg a túratársammal Felsővadászra, a római katolikus templomban éppen Húsvétra készülődtek. Ezen a napon nem volt nyitva semmilyen üzlet, még a kocsma sem a faluban, így itt nem tudtunk bélyegezni az igazolófüzeteinkbe.
Felsővadász - A volt Rákóczi kastély most általános iskola
A felsővadászi Rákóczi kastély a család ősi birtoka volt, még Rákóczi Zsigmond vásárolta meg 1517-ben. Innen származik a család előneve (felsővadászi) is. A kastélyban jelenleg általános iskola működik (a tornatermében volt az éjszakai szállásunk a fiammal 2006-ban), a folyosókon és a tantermekben pedig a Rákóczi család életét bemutató kiállítás tekinthető meg.
Visszatekintés Felsővadászra a következő dombról
A Felsővadász és a következő falu, Nyésta közötti táv nagy részét a szántókon átvezető mezei földúton tesszük meg a két települést egymástól elválasztó dombháton keresztül. Itt már jócskán felkapaszkodtunk a dombra, amikor egy pillanatra megállva visszatekintettünk a falura.
Felsővadász látképe
Felsővadász látképe a dombhát oldalából. A háttérben húzódó domb erdejéből ereszkedtünk le a faluba a szántókon keresztül.
Mezei földúton vágunk át a széles Mocsolya-völgyön
A szántók között kanyargó földút leereszkedett a dombhátat átszelő széles Mocsolya-völgybe. Kéktúrázó ismerősök elmondása szerint ez az út nagyon sáros tud lenni esős időben!
Füves keréknyomokon a Nyésta feletti dombon
Nyésta előtt érjük el a dombgerinc legmagasabb pontját. Már korábban véget értek a szántók, füves keréknyomokon érkeztünk fel a kaszálók között a tetőre.
Nyésta látképe a dombról
A keréknyomok átbuktak a gerincen és már meg is pillantottuk a völgyben fekvő Nyéstát magunk előtt.
Nyésta római katolikus temploma
Nyésta talán a legapróbb az utunkba akadó csereháti települések közül. Pár percre leültünk pihenni a római katolikus templom előtti füves területre. A településhez képest nagyméretű templom román kori alapokon áll, és a felsővadászi plébánia fíliája.
Visszapillantás a völgyben fekvő Nyéstára
Gyorsan magunk mögött hagyjuk Nyéstát is. Már eléggé magasan jártunk a következő dombhát oldalában, amikor egy pillanatra megállva itt is visszatekintettünk a falura. A háttérben itt is jól látszik az a dombhát, amelyről leereszkedtünk a településre.
Ez pedig már a következő falu: Abaújszolnok
Ez pedig már a következő falu, Abaújszolnok. Az Országos Kéktúra a település déli szélét érinti csupán, itt tudunk pecsételni a Rákóczi út 4. szám alatti ház kerítésére szerelt bélyegzővel. A napi túránkat itt fejezzük be, de a faluban nincs szálláslehetőség. Azonban a közelben van a pici Szanticska, ahol több vendégház is található és a tulajdonosok eljönnek autóval a kéktúrázókért pár kilométert, és szívesen felveszik őket bármelyik környékbeli településen, hogy aztán másnap reggel vissza is vigyék őket ugyanoda! Mi is így szálltunk meg Szanticskán 2017 áprilisában.
Szanticska - A falu egyetlen utcáján
Késő délutánra felszakadozott a felhőzet és kicsit körbesétáltunk az apró településen. Hazánk egyik legkisebb faluja Szanticska, az állandó lakossága 3-5 fő. A házak többságát Tornabarakonyhoz hasonlóan itt is „városi” emberek vették meg, hozták rendbe és tartják fenn a mai napig. A szép természeti környezetnek és néhány új lakónak köszönhetően azonban üdülőhelyként új népszerűségre tett szert. A látogatók betekinthetnek a régi falusi élet mindennapjaiba.
Szanticska - A falu kis kápolnája
Kicsi faluhoz kicsi templom illik, ez Szanticska temploma.
Szanticska - A kápolna festett üvegablaka
Érdemes elgyönyörködni a templom festett üvegablakaiban.
Szanticska - A kápolna belülről
A pici templom belülről.
Szanticska - Itt szálltunk meg
Szállásunk a Rejtekadó vendégházban volt, nagyon finom vacsorát és reggelit is kaptunk mellé. Bárkinek szívesen ajánljuk!

UGRÁS AZ ELŐZŐ ALBUMRA FEL A TARTALOMJEGYZÉKRE UGRÁS A KÖVETKEZŐ ALBUMRA

A tárhelyszolgáltató neve: Port Kft.
A tárhelyszolgáltató címe: 9200 Mosonmagyaróvár, Szent István király út 60.
A tárhelyszolgáltató e-mail címe: info@webtar.hu
A honlap szerkesztőjének neve: Horváth Béla
A honlap szerkesztőjének e-mail címe: horvabe1959@gmail.com

A honlap szerkesztője mindent megtesz azért, hogy az itt közölt információk pontosak, frissek és teljesek legyenek, de semmiféle felelősséget nem vállal bármely, ezen információk használatából adódó kár bekövetkeztéért. A honlap adatainak használatával Ön elismeri, hogy azt csak és kizárólag saját felelősségére teszi.
Creative Commons Licenc Creative Commons license: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Kérem, olvassa el a honlap Cookie Policy-jét! Fontos információkat tartalmaz!